Sunday, December 7, 2008

Mascotte

Misschien niet wat jullie verwachtte maar dit stukje gaat over het fenomeen MASCOTTE !

Afgelopen weekend ben ik namelijk mascotte geweest bij het nederlands dames volleybal team. En heb daar een nieuw gevonden respect voor deze helden opgedaan.
Het is werken, hard werken! en vergis je niet! Naast dat een mascotte er leuk en grappig uitziet en constant in contact staat met de toeschouwers. heeft het zijn van mascotte ook iets sombers.

Je bent de gehele tijd in de aandacht en iedereen wil wat van je, foto's, knuffels een aai over de bol. Maar niemand weet wie er in het pak zit. Als je dan eenmaal volledig gewend bent aan alle aandacht en fans, moet je het pak alweer uit en ben je gewoon weer gewoon, weg aandacht en weg fans, weg liefde...

En dan de hitte!!! Deze is haast ondragelijk, topsport is het! Het zweet gutste uit mijn lichaam en na nog geen 15 min was ik al drijf en drijf nat. Werkelijkwaar ongeloofelijk.
Ademen hoef je ook niet te proberen in zo'n schuimrubberen hoofd. Om het half uur even naar de kleedkamer voor een paar grote happen lucht is geen overbodige luxe.

En dat is nog niet alles. Je moet ook nog eens altijd vrolijk zijn en het pubiek aan je zijde proberen te winnen . Probeer dat maar eens na een avondje goed door zakken in de kroeg. Waar je voor de 3e achter één volgende week weer als laatst de kroeg uit gegooit bent.
Als mascotte is het nog te doen maar ik denk aan een zwarte piet, aan een sinterklaas en aan de al om geroemde clown, dat is hard werken!

Jaja mensen als mascotte moet je goed in je spreekwoordelijke schoenen staan want anders ga je ten onder aan de aandacht en liefde van je fans. Al met al is het een ondankbaar beroep, ik leef met jullie mee anonieme strijders!

Dus aan alle mascottes, zwarte pieten, sinterklazen, kerstmannen, paashazen, clowns en aan sesamstraat. Keep up the good work! Respect en alaaf, het ga jullie goed.

PS. hoe vet zou het zijn als er een heroische film uitgebracht werd over het leven van een mascotte. Mascottes zoals je ziet aan de zijlijnen van het amerikaanse Football. De lange trainings uren, vechten met andere mascottes, de anoniemiteit en het harde werken en weinig verdienen aspect. Ik zie het voor me als Ik zeg laat maar komen die oscar!! Dus zijn er geinteresseerde in het schrijven en filmen van deze drama/thriller? bel en/of mail me!

No comments: